Font de la Gronya

Olesa de Montserrat (Baix Llobregat )
Última visita:Octubre 2017

Localitzada dins el bosc, a uns 3,5 quilòmetres al nord del nucli urbà d'Olesa de Montserrat, 200 metres a l'oest en línia recta del turó de la Gronya i a només 900 metres al sud del Puig Cendrós.
Ens hi podem atansar des diferents llocs, però us ho explicaré tal com jo ho vaig fer. Inicialment ens apropem al pavelló municipal Salvador Boada (carrer Urgell, s/n), emplaçat a l'extrem més al nord d'Olesa de Montserrat, al barri de les Planes. Un cop aquí deixem el pavelló a la dreta i engeguem en direcció nord per una pista forestal. Uns 200 metres més endavant, poc abans d'arribar a la Creu de Beca, girem a la dreta i de seguida ho fem a l'esquerra, encarant-nos al nord/nord-est. 150 metres després passem pel costat d'uns dipòsits que ens queden a l'esquerra i uns altres 250 metres defugim un camí que se'n va per la dreta. La pista serpenteja alhora que guanya alçada (trobarem informació del Puigventós i un pal de fusta encapçalat per una àguila amb el nom de Puigventós). Al cap d'uns 1,7 quilòmetres som al costat de la font de la Roureda que ens queda a mà esquerra, per sota de la pista. Fins aquí podem arribar-hi en cotxe, a partir d'ara cal seguir a peu.
En aquest punt abandonem la pista principal que segueix la seva ascensió cap al pla del Fideuer i trenquem a la dreta per un camí carreter ascendent tancat amb una barrera que impedeix el pas als vehicles. A l'altra banda de la barrera se'ns presenta una moderada pujada que marxa en sentit contrari al que dúiem, sud. Uns 600 metres des de que hem deixat la pista enrere entrem en un revolt pronunciat a l'esquerra que ens fa fer un gir de gairebé 180º, quedant orientats al nord. 200 metres més amunt anem a parar a un eixamplament alhora que el camí descriu una corba a la dreta. Aquí, just a mig revolt i a mà esquerra trobem un cartell de fusta que ens anuncia la font de la Gronya. Doncs només cal prendre un petit corriol descendent que surt per la nostra esquerra i es fica dins el bosc. Seguint el corriol que circula en sentit nord durant una quarantena de metres ens abocarà a la font de la Gronya.

La font és una construcció de pedra lligada i integrada al marge de la muntanya, de la qual només se'n veu la part frontal.

L'accés és per una obertura rectangular arran del terra, de mig metre d'amplada per no arriba a un metre d'alçada.

Dins hi trobem un jub, una cavitat enclotada que emmagatzema l'aigua. En aquest cas és una petita estança de forma quadrada, de metre i mig de base, bastida amb pedres, llosses grans i maons que formen una cisterna on s'hi acumula de forma natural l'aigua que degoteja de les escletxes de les parets interiors.

A l'exterior hi ha un pedrís per seure.

Curiosament tenim a la nostra disposició un cassó amb un mànec ben llarg que serveix per extreure l'aigua del jub, quan n'hi ha, clar. També hi ha una tassa i un pot.

Al començament del corriol que mena a la font hi ha un cartell de fusta amb el seu nom. És de les mateixes característiques que d'altres que també trobarem en diverses fonts boscanes i corriols de les muntanyes d'Olesa. Consta d'un pal de fusta clavat al terra en vertical i un cartell fet amb tres llistons de fusta on porta escrit el nom en lletres negres.