Font dels Pegueresos

Cercs (Berguedà )
Coordenades GPS:42.1297,1.8103 Clica per veure la ubicació.
Alçada:1,434 m
Cabal:Abundant
Última visita:Juny 2018

Localitzem aquesta cabalosa font a l'extrem més occidental del terme municipal de Cercs, a la vessant oest del Roc de l'Estany, a peu del camí de l'Estany. La font resta aproximadament a un quilòmetre al nord/nord-est del santuari de Corbera i a uns 400 del coll de l'Oreller.
Tot i que pertany al terme de Cercs, hi accedirem des del costat de Castellar del Riu, concretament des de la carretera BV-4243 de Berga als Rasos de Peguera. Al punt quilomètric 4,1, just davant del càmping Fontfreda, es pren l'estreta carretera asfaltada a la dreta, indicada Espinalbet, que no es deixa fins a arribar al santuari de Corbera després de 2,6 quilòmetres. Un cop aquí deixem el santuari a la dreta i la seva font a l'esquerra i continuem per una pista cimentada a trams. De seguida rebutgem un camí que per la dreta baixa a Espinalbet i uns altres 400 metres més endavant arribem al coll de l'Oreller alhora que cruïlla de camins, punt on estacionem el cotxe.
Ja a peu, defugim la pista que se'n va per la dreta i prenem el brancal que surt per l'esquerra, planer al començament i barrat amb una cadena per impedir el pas de vehicles no autoritzats. El camí és ample, circula en sentit més aviat nord i presenta una lleugera pujada, molt agradable de fer. Sense deixar la pista, al cap de 400 metres estem al costat de la font que tenim a mà esquerra.

Es tracta d'un senzill i gruixut tub de plàstic encastat al marge del camí per on raja un bon doll d'aigua que cau directament al voral per on desguassa.

En episodis plujosos l'aigua brolla per tot arreu, quedant el broc pràcticament desapercebut.