Font d'Aristot

Aristot (Alt Urgell )
Alçada:2,180 m
Última visita:Agost 2018

La localitzem a uns 4 quilòmetres al nord en línia recta del poble d'Aristot, a escassos 400 metres al nord-est del collet que porta el seu nom. La font es troba a peu de la pista forestal que condueix d'Aransa a Bescaran.
De ben segur que s'hi pot accedir des del mateix poble, però us ho explicaré des de la Cerdanya, tal com jo ho vaig fer. Ens aproparem a Martinet per la carretera N-260 que va de Puigcerdà a la Seu d'Urgell. Un cop a Martinet ens desviarem per la carretera LV-4036 cap a Lles de Cerdanya. Passat Travesseres i abans d'arribar a Lles de Cerdanya, es pren un trencall a l'esquerra que duu a Aransa. Des d'Aransa cal continuar pujant per una pista cimentada i ben assenyalada fins les pistes d'esquí de fons, on s'acaba l'asfalt i esdevé una pista forestal que comunica amb l'estació d'esquí nòrdic de Lles, passant pels refugis de Prat Miró, de les Pollineres i del Pradell. La pista es troba en bon estat i és apta per a tot tipus de vehicle. Dos quilòmetres més amunt de l'estació serem al costat del refugi de Prat Miró que ens queda a mà esquerra. En aquest punt podem deixar el cotxe i continuar a peu (si disposeu d'un vehicle tot terreny podeu seguir fins la font).
Abandonem la pista principal i prenem un ample vial que surt per l'esquerra, deixant el refugi a la nostra dreta. El nou camí fa una doble marrada al començament i s'acaba adreçant al sud, uns 625 metres després passem a frec de la font Freda que ens queda enlairada a la dreta i mig quilòmetre després arribem al coll de Dalt que delimita les comarques de la Cerdanya i l'Alt Urgell. Aquí trobem una trifurcació; de tots els camins prenem el brancal de més a la dreta que marxa en direcció nord-oest i en moderada pujada. Després d'una giragonsa quedem adreçats a l'oest i 700 metres més enllà som a la font d'Aristot.

Es tracta de diverses surgències d'aigua que brolla del terra i de sota unes roques.

A la dreta de la pista (en el sentit que hem arribat) hi ha unes petites parets de pedra lligada i una basseta quadrada que ajuden a recollir l'aigua per canalitzar-la.

A l'esquerra, per sota del camí, també hi ha un parell de surgències que mena de sota d'unes roques i al costat podem veure uns tubs de plàstic que també recullen aigua.

El bestiar disposa d'un conjunt d'abeuradors situats una cinquantena de metres més avall. Els més llargs son molt vells, estan atrotinats i fora d'us, els altres son de nova construcció.

Uns 400 metres més al sud-oest queda el collet de la Font d'Aristot, amb una petita bassa i vistes excepcionals del Cadí i l'Alt Urgell.