Font de Sant Roc 2ª

Cabacés (Priorat )
Última visita:Desembre 2019

La localitzem uns 750 metres al nord-est en línia recta del poble de Cabacés, a pocs metres per darrere de l'ermita de Sant Roc.

Per accedir-hi cal que ens apropem a Cabacés. Des del poble surt una pista forestal en molt bon estat que ens assenyala La Foia, la prenem. Sense deixar els indicadors, al cap d'uns 1,3 quilòmetres som en una bifurcació; a la dreta aniríem a l'ermita de la Foia, nosaltres hem de desviar-nos a l'esquerra. Una cinquantena de metres després passem a frec d'una dipòsit d'aigua que deixem a l'esquerra alhora que el camí gira envers la dreta. 175 metres més tard arribem a aparcament que ens queda a l'esquerra.

Ja a peu seguim pel camí marcat en baixada i només 50 metres més avall ja veurem, uns metres més enllà a mà dreta, l'ermita de Sant Roc però abans tenim la font de Sant Roc 1ª.

Pel voltants de l'ermita de Sant Roc trobarem dues fonts; la que tractem en aquesta fitxa queda darrere l'ermita, cal pujar per uns esglaons excavats a la roca per atansar-nos-hi. No confondre amb la que hi ha al mateix pla de l'ermita que té un mosaic amb la imatge de Sant Roc.

L'aigua regalima per la balma i omple una bassa que s'ha construït aprofitant la paret rocallosa i afegint un petit mur de pedra. Desguassa per un caneló, travessa el camí i es canalitza a través d'unes teules.

L'ermita de Sant Roc és una petita construcció sota una balma, de planta rectangular, amb un absis quadrat, separat de la nau per un petit arc triomfal sostingut per dues mitges columnes. La volta és de creueria. A cada costat de la nau hi ha una capelleta, una de les quals és buida i l'altre amb una imatge. A cada costat de les columnes s'obre una porta que mena una a la sagristia (sota la roca) i l'altra a restes de l'ermitori. El terra és enrajolat i les parets enguixades i pintades. La façana, reconstruïda en part, presenta una porta principal en arc de mig punt i de maó, dues finestres i una porta auxiliar que mena a la sagristia. Un campanar d'espadanya, separat de l'ermita s'alça sobre un bloc de conglomerat proper.
La construcció sembla datar del 1594, data que figura al portal. Hi havia hagut la casa de l'ermità i un petit hort. L'ermita tenia també un porxo, desaparegut en el curs d'unes obres fetes a finals del segle XX. Fins al 1872 hi residí l'ermità, data en la qual passà a viure al poble. Havia tingut un altar de fusta amb un petit retaule i les imatges de Sant Roc i de Sant Sebastià, tot desaparegut durant la Guerra Civil.