Font de la Canal

Cabacés (Priorat )
Cabal:Abundant
Última visita:Desembre 2019

Emplaçada al bell mig del poble, en una raconada que forma el carrer Major. La font queda a al costat de l'ermita de Sant Joan.

Es tracta de la canal d'entrada d'aigua al poble provinent de la font de la Foia mitjançant la sèquia de la Vila.

El conjunt de la font és fet d'obra arrebossada i està adossada a la paret lateral de l'ermita.

L'aigua arriba a la part superior de la font a través d'una canal oberta, vessa per quatre gruixuts brocs de ferro colzats disposats un al costat de l'altre i cau en quatre petites piques rectangulars. La pica de més a la dreta desaigua a una altra pica a un nivell més baix que constitueix la continuació de la sèquia, a partir d'aquí coberta.

A mà esquerra i en angle recte amb la font hi ha un llarg abeurador fet amb carreus de pedra que s'alimenta directament d'un brancal en pendent que surt de la canal.

A la barana que protegeix l'abeurador hi tenim el nom de la font en un rètol de ferro.

La sèquia de la Vila és la conducció hidràulica que ha subvingut les necessitats bàsiques de la població pel que fa a aigua. Estava descoberta fins fa uns anys. Baixa des de la font de la Foia, faldeja pel vessant de ponent de la serra de l'Aubac, i, en arribar a les envistes de l'ermita de Sant Roc, salva el desnivell del racó mitjançant una caiguda gairebé vertical. Durant aquest recorregut, l'aigua s'utilitza per al reg, i en arribar al poble, raja per la font de la Canal. Des d'aquest lloc és conduïda pel carrer Major i distribuïda als horts que hi ha a banda i banda, al costat mateix de les cases del poble. De ben antic es va establir la manera de distribuir l'aigua entre tothom qui la volia utilitzar per al reg. L'última regulació, la va fixar l'Ajuntament l'any 1816. En l'actualitat, assegura el proveïment d'aigua per a ús domèstic.