Font de la Noguerola

Viladrau (Osona )
Estat:Deixada
Última visita:Novembre 2019

Emplaçada uns 3 quilòmetres a l'est del nucli urbà de Viladrau, darrere del Club de Polo Sant Antoni i a la llera dreta de la riera de Segimon.
Per anar a aquesta font podem deixar el cotxe a l'aparcament del restaurant la Barita, situat al quilòmetre 4 de la carretera GI-520 que condueix de Viladrau a Seva.

Des de la Barita, caminarem en direcció Viladrau amb compte pel voral de la carretera durant 300 metres: Quan siguem a l'alçada del Mas la Noguerola i just al començament d'una corba d'esquerres, baixarem pel trencant de la dreta, on hi ha una fita de pedra indicant el camí històric al Mas la Sala (casa d'en Serrallonga). Un cop iniciat el camí de la Sala, creuarem la riera Major de Viladrau a gual. A l'altra banda defugim el brancal de la dreta que duu al bonic pont de pedra de la Noguerola, nosaltres continuem recte per la pista principal cap a la Sala, resseguint a la nostra dreta la tanca del camp del Club de Polo Sant Antoni. A l'arribar al final del camp, abandonem la pista i girem envers la dreta, entre el camp que ens quedarà a mà dreta i un llarg edifici de serveis a l'esquerra. El caminet mor un centenar de metres més enllà, però a l'esquerra arrenca un corriol descendent i un xic brut de vegetació que baixa a buscar la riera. La remuntem una trentena de metres i serem al costat de la font, que ens resta a l'esquerra, tan sols 15 metres aigües avall d'una petita presa i al costat d'un gorg.

Es tracta d'un senzill broc de ferro encastat al marge per on raja l'aigua i cau directament al terra des d'on s'escola fins el torrent.

El pont carreter de la Noguerola és un pont d'origen medieval ampliat i arranjat pels voltants del segle XVIII. El pont de la Noguerola salva la riera de la Sala (riera de Sant Segimon) uns metres abans que desemboca a la Riera Major. Forma part de l'antiga carretera real entre Vic i Barcelona, fins que es construí la nova carretera cap al 1910. Va rebre el nom d'una masia propera, el mas de la Noguerola.

El Mas de La Noguerola pren el seu nom d'una espècie de Pistacia nativa del Mediterrani i les Illes Canàries, que rep diferents noms: terebint, llampuga, llampuga pudent o arbre de trementina. A Xipre fan un pa especial amb els seus fruits, i a l'antiga Grècia era molt usada per les seves propietats aromàtiques i medicinals.