Font de la Saiola

Vacarisses (Vallès Occidental )
Última visita:Febrer 2020

Aquesta font està ubicada a l'extrem més nord-oriental del terme municipal de Vacarisses, dins dels límits del Parc Natural de Sant Llorenç i Serra de l'Obac. La font queda al marge esquerre del torrent de la Saiola, quasi a tocar del termenal amb Rellinars.

Us explicaré com anar-hi des de Rellinars. Comencem apropar-nos al quilòmetre 13,6 de la carretera B-122 que porta de Terrassa a Rellinars. En aquest punt arrenca una pista forestal de terra que marxa en direcció nord-est, cap a les Boades. Trobarem un cartell a la carretera que ens assenyala les Boades i també la font de Carlets. Si prenem aquesta pista, al cap d'uns 675 metres, després d'un revolt a la dreta i abans d'arribar a un gual que travessa la riera, deixarem la font de Carlets a escassos 40 metres a l'esquerra. Continuem sense deixar la pista que ara circula en direcció sud-est i amb la riera a la dreta. Al cap d'uns 250 metres descrivim un gran revolt a l'esquerra al mateix temps que ens allunyem de la riera de Rellinars que se'n va per la dreta. Acabat el revolt quedem encarats al nord i lleugera pujada. Uns 200 metres més amunt la pista es bifurca. En aquest punt hauríem d'estacionar el vehicle en un racó que no faci nosa.

Així doncs, ja a peu, rebutgem el brancal de l'esquerra que puja cap a les Boades i fem pel de la dreta. Només una seixantena de metres més endavant travessem el torrent de la Saiola alhora que entrem en una corba a la dreta. Uns 50 metres després d'haver creuat el torrent i abans de sortir del tot de la corba, obviem un corriol que a l'esquerra que ens duria a les fonts del Trull i de la Pedregosa. Continuem per la pista que està ben marcada, marxa en sentit més aviat nord-est tot remuntant el torrent de la Saiola que ens acompanya a sota a l'esquerra. Al cap de 1,2 quilòmetres trobarem a mà esquerra una bigueta de ferro groga clavada al terra amb el nom de La Saiola escrit al capdamunt. Aquí engega un caminet descendent amb esglaons que ens baixa a peu de torrent, on ens espera la font.

Al llarg del Torrent de la Saiola i de la riera de Rellinars, hi ha un seguit de fonts modestes, però permanents; Font de Carlets, Fonts de Rellinars... i, un conjunt de fonts del grup de mentideres, que la seva presència és ben bé, una festa quan surten a saludar; La font Falsa de Rellinars, la font de la Pedregosa, la font de la Barbotera i la font de la Saiola. D'aquestes, la Saiola és la que presenta un cabal considerable i una surgència d'una preciositat espectacular.

La font de la Saiola és una font molt coneguda a Vacarisses. En temps no molt passat, i quan ella ha volgut rajar, era tradició dels vacarissencs i vacarissenques d'anar a veure el seu espectacle en actiu. Un bullir d'aigua que mena de la terra i a borbolls.

És una font molt mimada per molts geòlegs, què han desenvolupat importants i interessants tesines envers ella. Una tesi doctoral del geòleg Antoni Freixes ha desvetllat que el funcionament de la Saiola està deslligat tant dels Caus d'en Guitard com de la resta de surgències de la zona.
Es tracta d'una surgència temporal, que pot estar latent i eixuta durant mesos, inclús anys, però quan plou amb ganes, aquesta fa presencia a dojo. De fet, una de les tradicions de la zona es anar a veure la Saiola així que es coneix que raja.

Però també és una curiosa font penetrable. El seu component interior, com en gran part de l'extensió del massís del Parc Natural de Sant Llorenç i Serra de l'Obac, és la pedra calcaria. Amb el temps, l'aigua i l'aire ha produït efectes de dissolució (denominats efectes càrstics), el que vindrien a ser, formació de coves i simes. Aquest procés d'erosió de la roca es produeix a l'exterior, però també a l'interior subterrani. Dóna lloc a un seguit de fenòmens hidràulics interiors. D'ací trobem una circulació d'aigua superficial molt escassa, però un seguit de moviments d'aigua subterrànies constants. En temps de pluges constants, aquests rius es desborden i l'efecte són aquestes curioses fonts sorpresa.

En temps de calma, la Saiola és un avenc sec, estret i poc profund, un forat més dins dels conglomerats calcaris que conformen el terreny. Però, després de pluges abundants, comença la festa. La font comença a brollar, sense fi, com si es tractés d'una canonada trencada.

Sobre la font hi ha diverses llegendes a Vacarisses i Rellinars, que volen veure misteris en l'origen de l'aigua i en els seus conductes subterranis. Algunes llegendes diuen que, quan brolla la font de la Saiola, en uns vuit dies també entraran en funcionament els Caus d'en Guitart, és a dir, donant com a segur que totes dues surgències d'aigua estan comunicades. Altres llegendes també afirmen que la font està vinculada a d'altres indrets, com la Riera de Les Arenes, o, fins i tot, a un hipotètic llac interior.

La Saiola, i el torrent en el que es troba, prenen el seu nom d'una varietat de figuera.