Surgència de l'Avençó

Bigues (Vallès Oriental )
Coordenades GPS:41.6815,2.2071Clica per veure la ubicació.
Estat:Deixada
Última visita:Març 2021

La trobem a la llera dreta del Tenes, a l'alçada de la construcció central del complex de Can Noguera i a escassos 50 metres més amunt de la font homònima.

Sortim del nucli urbà de Bigues per la carretera BP-1432 en direcció nord, cap a Sant Feliu de Codines. 475 metres després d'haver deixat enrere les últimes cases del poble, trobarem una desviació a l'esquerra, la qual prenem. Travessem el Tenes per un pont i un cop a l'altre costat el camí gira envers l'esquerra, cap al sud. De seguida som en una esplanada alhora que cruïlla de camins on hem d'estacionar el vehicle, doncs el pas és restringit als veïns.

Rebutgem el camí que surt per la dreta i continuem a peu per una ampla pista de terra que marxa en sentit sud, tot resseguint el curs del riu que ens acompanya a l'esquerra. 35 metres més endavant i abans d'arribar a una casa, som a l'alçada de les surgències de les Barbotes, molt interessants de veure, les tenim a només 15 metres a l'esquerra, a la llera dreta del riu. 75 metres passada la casa trobem un corriol a l'esquerra que baixa a buscar el riu i que una quarantena de metres més avall ens aboca en una clariana presidida per la font de Can Noguera. Un cop aquí cal buscar un corriol que remunta el riu i en només 50 metres ens duu al paratge de l'Avençò, on podrem veure la surgència homònima i el salt d'aigua.

En aquest indret, el Tenes supera una barrera de roca natural a través d'un forat que el pas del temps ha obert en la roca, a més de deixar a l'esquerra una balma que devia obrir el curs antic, quan feia un saltant d'aigua per salvar la barrera esmentada.
En el lloc on hi ha la balma, una surgència d'aigua procedeix d'una cavitat anomenada l'Avencó que dóna nom al lloc.
L'aigua surt d'entre les roques i s'escola fins al riu.

També hi ha una altra surgència al costat del camí que duu a la font, més o menys a meitat de recorregut. Aquesta brolla del terra, per sota d'unes roques.

Les surgències són cabals d'aigua subterrània que surten a l'exterior mitjançant un forat o una cova, es fan bàsicament a terrenys càrstics ja que l'aigua erosiona fàcilment la roca i forma coves i canals.

Es creu que l'aigua que neix de l'Avencó, ve del molí de l'Avencó d'Aiguafreda.

En aquest paratge destaca el petit salt d'aigua que ja hem mencionat abans, el gorg i una balma obrada amb dos arcs a l'altra banda.