Font Major

Horta de Sant Joan (Terra Alta )
Cabal:Abundant
Última visita:Abril 2021

Erigida a quilòmetre i mig als afores del nucli urbà pel nord-est, a peu del camí cimentat anomenat carrer de la Bassa del Mur, 550 metres més enllà del trencall al convent de Sant Salvador i un centenar de metres abans d'arribar al safareig de la Vila.

Per accedir-hi cal sortir de la vila pel carrer del Papa Joan XXIII, al final del qual arrenca el camí del Convent que marxa en direcció nord-est. Al cap d'uns 900 metres deixem a la dreta el trencall que porta al convent de Sant Salvador i uns 550 metres més endavant som davant la font.

Una atrotinada bigueta de fusta ens anuncia la font.

El conjunt de la font queda per sota del nivell del camí, forma una àmplia esplanada rectangular delimitada per quatre murs de pedra, amb unes escales de pedra ens permeten baixar-hi amb comoditat.

A l'extrem oposat a les escales i tocant el camí, és on se situa la font, una austera construcció de pedra que acull en el seu interior la cisterna de captació.

L'aigua brolla generosament a través de dos brocs de ferro encastats a la part baixa de la façana principal i cau a un bassal de pedra en forma de L per on desguassa.

A l'esquerra de la font hi ha un llarg banc de pedra per seure arrambat a un dels murs que li fa de respatller.

Us recomano que seguiu 125 metres per aquest mateix camí per conèixer el Safareig de la Vila, perfectament restaurat. Consta d'una única bassa rectangular, és construït amb pedra del país i està aixoplugat per un porxo de teules a una vessant amb embigat de fusta i sustentat per quatre columnes de pedra. Desconec si s'alimenta amb el sobrant de la font Major, però per la distància que els separa i el desnivell que hi ha, ben bé podria ser que sí.

Les vistes des d'aquí son espectaculars.