Font de la Baga

Granera (Moianès )
Estat:Deixada
Última visita:Setembre 2021

Emplaçada a la vessant de migdia del torrent del Salamó o de la Riera, en un terreny en pendent situat en els primers contraforts de la serra de l'Óssol.

Ens apropem a l'ermita de Santa Cecília, situada a peus de la carretera BV-1245. D'aquí estant prenem l'esmentada carretera en direcció a Castellterçol, però escassos seixanta metres l'abandonem i trenquem a la dreta per una pista cimentada que marxa inicialment en sentit est. Aquesta és la pista que ens duria al Salamó i més endavant a coll d'Ases, comença cimentada però més endavant esdevindrà de terra. L'hem de seguir, obviant altres camins que ens surten a banda i banda. 1,4 quilòmetres després arribem a un encreuament de camins, continuem recte durant només 50 metres, fins que siguem en una altra cruïlla de camins. En aquest punt estacionem el vehicle alhora que abandonem la pista i engeguem pel brancal que surt a la nostra esquerra. Es tracta d'un camí carreter que circula en direcció est, remuntant el torrent que ens acompanya a l'esquerra. 200 metres més tard som en una bifurcació que fem a la dreta, en sentit sud-est. Sense deixar aquesta direcció, una seixantena de metres més endavant i ja tenim la font davant nostre.

La font està excavada al terra i bastida en pedra. Compta amb dos brocs metàl·lics encastats al marge de pedra per on brolla l'aigua que cau dins d'una pica de planta rectangular bastida en pedra, que presenta un arranjament fet amb maons plans. A partir de la pica, l'aigua s'escola mitjançant una canalització empedrada que la condueix fins a la bassa.

La bassa és de planta irregular allargassada, està excavada al terra i actualment coberta de l'abundant vegetació que cobreix la zona. Servia per regar els horts que hi havia sota seu.

En origen, la font era utilitzada pels habitants del Mas Tantinyà.

Bona part de la informació referent a aquesta font l'he tret del web "Patrimoni Cultural" de la Diputació de Barcelona.