Font de la Gallina

Aiguafreda (Vallès Oriental )
Última visita:Octubre 2022

Localitzada a l'extrem nord del terme municipal d'Aiguafreda, a 2,1 quilòmetres al nord-est d'Aiguafreda de Dalt, poc al nord de Can Brull i a tocar del torrent del Til·ler o de la Font del Pollancre, segons quin mapa es miri.

L'accés a Aiguafreda de Dalt és ben senzill des de la font dels Enamorats, situada a la sortida nord del poble. Des d'aquí podem fer-ho a peu remuntant la riera de Martinet per un paisatge molt agradable i bonic, o bé per la pista forestal que hi puja. Ambdós estan perfectament assenyalats. Un cop a Aiguafreda de Dalt, obviem la primera pista a la dreta que puja a Can Serra de l'Arca i tot seguit som en una altra bifurcació; aquí defugim el brancal de l'esquerra que baixa a Aiguafreda i prenem el de la dreta, en direcció nord-est i lleugera pujada. Després de 750 metres d'ascensió per la pista creuem el sot de Font Amiga, just on es troba la font homònima, la qual deixem a la dreta. Continuem pista amunt. 450 metres més endavant la pista fa un gir a la dreta i s'encara al sud-est, 150 metres més amunt travessem un torrent secundari i 350 metres més enllà, just abans d'arribar al torrent del Til·ler, a mà dreta podeu observar un aiguaneix, és la Fontica. Passada la font travessem el torrent, 250 metres més tard arribarem a un revolt de la pista molt tancat d'esquerres, la qual abandonem i prenem un viarany que segueix recte, en sentit sud-est i que en una quarantena de metres ens aboca a la font de la Gallina.

Bonica font boscana, formada per un mur de pedra seca adossat en un marge, construït a dos nivells formant un banc a banda i banda.

La part central s'ha fet a mode de capcer amb un plafó decorat amb la imatge d'una gallina feta en relleu, amb un motlle sobre una base de morter. A la part inferior hi ha gravat: "FONT DE LA GALLINA".

El brollador és un petit tub de ferro, sota el qual hi ha una pica quadrada de pedra.

Sobre una cota superior de la font, hi ha una porta de ferro tancada amb un cadenat que sembla ser dona accés a la cisterna de captació. D'aquí surt una canalització que va fins al costat de la font.

Per salvar el camí que passa per sobre, hi ha un petit pont de pedra.

La font pràcticament és l'origen del torrent del Til·ler o de la font del Pollancre, un torrent que aigües avall alimenten també la Fontica, i les fonts del Til·ler i del Pollancre, fins que desguassa a la riera de l'Afrau, a l'alçada de la bauma de Gusuac.

Bona part de la informació referent a aquesta font l'he extret del Projecte Fonts del Montseny. Aprofito per felicitar-vos i alhora agrair la gran tasca que feu donant a conèixer les fonts del territori a tothom.