Font de l'Amunt o de Can Roca


Corbera de Llobregat (Baix Llobregat )
Coordenades GPS:41.4103,1.9066Clica per veure la ubicació.
Alçada:340 m
Accés:Lliure
Tipus:Natural
Estat:Ben conservada
Cabal:Condicionada a les pluges
Última visita:Juny 2024


Localitzada a l'extrem oest del veïnat de l'Amunt, al costat de Can Roca.


Si sortim de l'Amunt per la carretera BV-2421 en direcció A Sant Ponç, just quan s'acaben les cases trobem a mà dreta un camí de terra que en una seixantena de metres ens duu a Can Roca i a la font.


Font situada en un indret envoltat de vegetació, arranjat amb bancs i baranes de fusta.

La font està integrada en el mur de pedra seca que sustenta les terres de la feixa superior a través d'una construcció d'obra arrebossada amb ciment emmarcada amb maons formant un arc de mig punt.

L'aigua raja regulada per una aixeta de polsador situada a la part baixa i cau a un bassal semicircular de maons arran del terra. A un nivell superior i a l'esquerra s'ubica un gruixut tub de ferro que fa de sobreeixidor.

A la dreta de la font hi ha un bonic mosaic fet amb quatre peces de ceràmica amb el nom de la font i un dibuix de la mateixa, característic de moltes fonts del municipi.

A l'esquerra disposem d'una bigueta de fusta amb un cartell metàl·lic amb el nom de la font i un codi QR. L'any 2021 es va iniciar la col·locació dels cartells sobre les analítiques de l'aigua a diferents fonts públiques del municipi que es troben en espais naturals. Aquests cartells disposen d'un codi QR des d'on es pot consultar les analítiques d'aigua actualitzades d'aquestes fonts. Aquesta tasca d'anàlisi de les aigües es fa amb col·laboració amb la Diputació de Barcelona i es poden consultar les dades actualitzades cada 6 mesos. La voluntat és conèixer l'estat de l'aigua que raja d'aquestes fonts i posar-ho en coneixement de la població que en fa un ús esporàdic o habitual.

Uns metres per sota de la font hi ha un petit banc d'obra amb un vell abeurador de pedra i sota el camí l'antic safareig de l'Amunt.

L'Amunt és un veïnat o raval originat a redós de les cases pairals de Cal Joan Roca i Cal Ubach i d'altres, constituït durant les darreries del segle XIX i principis del segle XX, situades en un paratge del camí de Corbera a Sant Ponç. En algunes de les edificacions hi ha inscrites dates com ara 1893 i 1903, entre d'altres. Hi ha una barreja tipològica d'edificacions, ja que hi ha masies d'origen rural, casalots de principis del segle XX, cases entre mitgeres i xalets de caire més modern. Al centre de la barriada hi ha l'antiga era.

Algunes dades d'aquesta fitxa les he extret del web DIBA, Mapes de Patrimoni Cultural.