Caminada I-187 (Osona)

42.1388,2.2532Clica per veure'n la ubicació. Coll de Beví (Santa Maria de Besora)

Iniciem el recorregut tot reculant de baixada per la pista cimentada per on hem vingut durant uns 250 metres, fins trobar una cruïlla amb l'indicador de "Mas Veí". Aquí agafem la pista que surt per la dreta i direcció nord al començament, anomenada "camí de Sant Moi als Ferrers". Poc més de 150 metres de començar-la canviem el sentit del nostre caminar i ens adrecem a l'oest, direcció que ja no abandonarem durant una bona estona, mentre fem planerament tota la cara assolellada de la serra dels Bufadors. Anem perdent alçada molt lentament, primer travessem el pla del Roure Gros i a continuació els quintans del Beví Gros.

Uns 1,3 quilòmetres des que hem encetat aquesta pista veiem una gran bassa allargada a mà esquerra i tot seguit arribem a la collada del Beví Gros (42.1358,2.2412)Clica per veure'n la ubicació. , punt on defugim un camí que surt per l'esquerra que baixa a Montesquiu.

Nosaltres continuem avançant per la pista. Aproximadament 650 metres després passem per la collada del Beví Xic (42.1363,2.2340)Clica per veure'n la ubicació. , on rebutgem un camí a l'esquerra que porta al mas del mateix nom. Enlairats a la dreta ens queden els cingles dels Bevís.

Només uns 250 metres més endavant deixem una ampla plana a la nostra dreta i comencem a davallar, però escassos 100 metres més avall abandonem definitivament la pista que poc més enllà es bifurca cap a Sant Moi o cap a Mas Veí i trenquem a la dreta per un corriol de lleugera baixada que s'endinsa en el bosc.

L'agradable corriol que acabem de prendre, molt bonic, circula per dins el bosc en sentit nord, al mateix temps que passem de la banda solella a l'obaga. Uns 225 metres més enllà trobem un indicador de fusta collat a un arbre assenyalant-nos els Bufadors que ens fa desviar cap a la dreta per un agradable corriol en lleugera pujada i direcció més aviat est.

El suau ascens enmig de l'espessa boscúria ens portarà plàcidament, uns 350 metres més enllà, fins un cartell a mà dreta del camí que ens anuncia Els Bufadors (aquest cartell l'hem trobat amagat sota la fullaraca i l'hem deixat arrambat al marge dret del camí, però no està collat).

Uns 15 metres abans d'arribar al cartell (o 350 metres després de l'últim indicador de fusta) trenquem a la dreta per un corriol que arrenca a la nostra dreta i que s'enfila marge amunt. Potser cal ajudar-nos amb les mans. Seguint escassos 75 metres el corriol ens atansa a un indret màgic, els Bufadors de Beví. Aquí comencem a trobar els primers forats o escletxes.

42.1383,2.2354Clica per veure'n la ubicació. Bufadors de Beví
Els bufadors de Beví són uns forats o escletxes per on surt corrent d'aire. Mereix la caminada pel meravellós indret on es troben els forats, ja que la seva situació a la part obaga de la serra dels Bufadors fa que s'hi generi un microclima especial, amb grans blocs de roca coberts de molsa i una flora ben particular, on els raigs de sol només gosen penetrar de forma tímida, on la permanent humitat revesteix de verd els elements que la configuren. És una zona no gaire gran, de forma allargada i més o menys estreta, aproximadament uns 250 metres de llargada. Ens hem de fixar en els forats que hi ha al terra, al costat d eles roques. Si ens hi acostem notarem que el aire que surt és fred. A voltes es pot sentir com xiula en el seu interior, d'aquí el nom de bufadors. A mesura que avancem trobarem més forats. Alguns d'ells han estat ressenyats per experts espeleòlegs. Aquí el terreny és inestable i no s'aconsella entrar dins els bufadors. És un indret de gran bellesa que té un aire màgic i el silenci, especial.
L'aire fred que surt dels avencs i bufadors, juntament amb l'enclotament de tota la zona que forma una canal natural entre altes parets rocoses, permet que la frondosa vegetació sigui sorprenent i molt singular, amb espècies pròpies de zones més septentrionals.
D'altres avencs més grans ens conviden a escrutar-ne les entranyes, tot i que només els espeleòlegs més experts gosen a aventurar-s'hi degut a la irregularitat del terreny i dels perills que aguaiten.

Si anem seguint el camí, que està ben fresat, anirem trobant més forats i escletxes. Tot plegat és un interessant recorregut de no més de 250 metres de longitud, a la meitat del qual hi ha la Gran Escletxa.

Un cop hem badat una bona estona gaudint de l'entorn màgic dels Bufadors, continuem el recorregut pel mateix corriol que marxa en direcció est. El camí passa primer entremig de roques i d'una gran paret rocosa però de seguida esdevé net, amb una vegetació plana a banda i banda de camí, sembla talment que l'hagin fet expressament. Al cap de 150 metres trobem una bifurcació; rebutgem el camí que surt per l'esquerra i agafem el de més a la dreta. Anem caminant per dins el bosc durant uns 150 metres més, fins que arribem al collet dels Bufadors (42.1380,2.2400)Clica per veure'n la ubicació. i alhora bifurcació de camins; ignorem el de la dreta que baixa en direcció sud cap a la cara solella, nosaltres prenem el que puja per l'esquerra en sentit est.

El camí s'enfila per anar a buscar la carena. Uns 100 metres més amunt se'ns obren excel·lents vistes tant del recorregut que hem fet com del poble de Santa Maria de Besora, amb la serra de Bellmunt al fons. Veiem a la nostra esquerra el castell i l'antic nucli de Llaers en primer terme, amb les elevacions pirinenques a la llunyania.

Continuem resseguint el corriol en direcció més aviat est, pujant per la carena. Uns 150 metres més endavant passem a frec del turó Gran de Bufadors (42.1384,2.2426)Clica per veure'n la ubicació. , que envoltem per la seva vessant nord. Uns altres 150 metres després, un cop hem deixat el turó enrere, trobem a mà dreta un estimball des del qual gaudirem d'unes vistes extraordinàries de la vall. Cal ser prudents i anar alerta amb l'estimball.

Continuem carenejant. Després d'una curta davallada de 150 metres, enfilem per última vegada un ràpid ascens de només un centenar de metres. Aquí emprenem una sostinguda baixada d'uns 700 metres fins arribar al coll de Beví, punt on trobem la pista cimentada i el vehicle que tenim estacionat.

42.1388,2.2532Clica per veure'n la ubicació. Coll de Beví

Inici i final de l'excursió d'avui.