42.4164,1.6734Clica per veure'n la ubicació. Cortal del Gral (Lles de Cerdanya)

Estem situats a l'aparcament del Cortal del Gral, a peus de la carretera per on hem vingut i que per la dreta segueix pujant cap a Cap del Rec. Davant nostre, a l'altra banda de la carretera, ens queda l'entrada al càmping Cortal del Gral i una ampla pista forestal que arrenca al seu costat i que se'n va en sentit ponent cap a Prat de la Cot (per on tornarem al final de l'excursió).

Nosaltres encetem la caminada creuant la carretera asfaltada que seguim a la dreta en direcció a Cap del Rec, pel seu voral, durant escassos 125 metres. Aquí abandonem la carretera i trenquem a l'esquerra on només començar rebutgem l'ample camí que surt enfront i fem a la dreta per un corriol que s'enfila força alhora que s'endinsa en un esclarissat bosc. Anem seguint les marques grogues corresponents al número 30 dels senders de Cerdanya.

Anem guanyant alçada ràpidament per dins el bosc per un corriol ben fresat i fàcil de seguir. A l'esquerra sentim el soroll d'aigua d'un rierol, malgrat que no el veiem. Uns 400 metres més amunt anem a parar a un revolt de la carretera que sense creuar-la la deixem a la dreta. De seguida retrobem els senyals del sender i continuem, mantenint la direcció, nord-oest. Al cap d'uns 150 metres travessem un petit rierol a gual, tot seguit franquegem una tanca pel bestiar i 125 metres més tard som altra cop a la carretera. Ara sí la creuem. Un cop a l'altra costat, una mica a l'esquerra, seguim per un caminet que travessa el bosc i ens fa drecera de la carretera que retrobem pocs metres més enllà. Tornem a creuar-la i seguim per un camí herbat amb un filat a mà dreta, de molt lleugera pujada, amb marques grogues als arbres que ens acompanyen.

El camí transcorre plàcidament per dins el bosc en direcció més aviat nord-oest durant uns 175 metres, després voregem un gran prat que ens queda a la dreta al mateix temps que se'ns obren bones vistes de la Tossa Plana de Lles a la llunyania. A l'esquerra tenim el bosc.

Encara no 150 metres més endavant anem a petar novament a la carretera que seguim a la dreta, per un caminet de terra que circula paral·lel a aquesta i a tocar, com si anéssim pel seu voral dret. Durant un tram d'uns 300 metres tenim el gran prat a la dreta. Acabat el prat obviem un camí que surt per la dreta i a partir d'aquí tenim bosc a ambdues bandes de la carretera, amb un petit rierol que deixem a la dreta.

Poc més de 300 metres mes enllà traspassem una ampla portalada i entrem en un gran pla, estem a Cap del Rec. Immediatament deixem a mà dreta una zona de lleure amb taules i bancs de pedra i tot seguit uns aparcaments cimentats. Passem pel costat de tres petits edificis que ens queden a l'esquerra pertanyents a l'estació d'esquí nòrdic de Lles. Un centenar de metres més enllà s'acaba l'asfalt i comença una pista forestal que porta als refugis del Pradell primer i al de les Pollineres després. A la dreta ens queda l'accés al refugi de Cap del Rec que ens resta a menys d'un centenar de metres.

42.4312,1.6682Clica per veure'n la ubicació. Refugi de Cap del Rec
El refugi de Cap del Rec és un refugi de muntanya situat al pla de qui pren el nom, a la vessant sud de la Tossa Plana de Lles. Aquest substituí l'anterior que hi havia hagut el qual l'any 1955 va ensorrar-se. Posteriorment Icona en construí un de nou que va ser cedit al Club Muntanyenc Sant Cugat. Actualment és un refugi guardat, disposa de bar, restaurant, serveis, dutxes, i 70 places d'allotjament. És un lloc molt concorregut atès que es troba al costat mateix de l'estació d'esquí de fons Lles de Cerdanya.

Caminem uns 75 metres per la nova pista en sentit nord-est i just quan la pista entra en un revolt a la dreta trobem una de les dues fonts de Cap del Rec a mà esquerra, a pocs metres er sobre de la pista.

42.4316,1.6677Clica per veure'n la ubicació. Font de Cap del Rec (1ª)
Emplaçada uns 50 metres al nord-oest del refugi homònim, a peus de la pista forestal que porta als refugis del Pradell primer i al de les Pollineres després, escassos 50 metres més avall de l'altra font de Cap del Rec.
La font consta de dues parets adossades, de diferents alçades i amplades, fetes amb blocs de granit relligats amb ciment. De la paret més baixa i més ampla surten dos tubs de ferro que fan de broc disposats l'un al costat de l'altre a uns quatre pams de distància. L'aigua cauria en una gran pica de forma rectangular que fa cantonada i està vorejada per llargues pedres de granit. L'entorn és fantàstic i les vistes sobre la Tossa Plana de Lles son excepcionals.

Uns 50 metres més amunt de la pista i a mà esquerra, just darrere el refugi, es troba l'altra font de Cap del Rec.

42.4314,1.6684Clica per veure'n la ubicació. Font de Cap del Rec (2ª)
Localitzada darrere mateix del refugi de Cap del Rec, a peus de la pista forestal que porta als refugis del Pradell primer i al de les Pollineres després, escassos 50 metres més amunt de l'altra font de Cap del Rec.
Aquesta sembla ser la verdadera font de Cap del Rec. Està feta amb pedres tallades de granit i lligades amb ciment formant un semicercle; una pedra llarga col·locada transversalment tanca el semicercle i fa de paret de la pica. La paret de la font és un pilar, també del mateix estil, d'on hi surt un tub de ferro. Malauradament fa anys que no hi raja aigua, la pica és plena d'herbes.

Ens entretenim una estona gaudint del paisatge i després emprenem la marxa.

Desfem els últims 200 metres fins que som altre cop al costat dels tres edificis de serveis de l'estació d'esquí. Un cop aquí girem a la dreta i passem entremig dels dos últims edificis. A continuació entrem en un bosc tot resseguint un corriol descendent i molt desdibuixat que circula en sentit ponent però amb tendència al sud-oest. Val a dir que no és un sender fàcil de seguir, és molt perdedor, però mica en mica anem avançant, sempre per dins el bosc i perdent alçada constantment. Quan portem uns 400 metres caminant per aquest corriol anem a parar a un camí ample i planer que ens talla; nosaltres rebutgem aquest camí que és de desboscar, el creuem i, un cop a l'altra banda cal cercar la continuació del corriol que dúiem i que trobem de seguida. Continuem baixant. Un centenar de metres més endavant el camí gira lleugerament a l'esquerra fent-nos canviar el sentit del nostre caminar, encarant-se clarament al sud-oest en plàcida baixada. El corriol ara és prou evident i el seguim amb comoditat. El bosc per on transitem s'anomena Bac del Prat de la Cot, més a sota a la dreta ens queda el torrent de l'Orri. Uns 350 metres més avall entrem en una doble marrada dreta-esquerra d'uns 400 metres més, a la sortida de la qual ens trobem amb el torrent de l'Orri (42.4273,1.6555)Clica per veure'n la ubicació. , on neix una sèquia que se'n va per l'esquerra i que més tard retrobarem.

En aquest punt creuem el torrent per una passera d'obra i continuem per un ample camí que ens queda uns 50 metres enfront nostre i que prenem a l'esquerra, en direcció sud i lleugera baixada. Poc més de cent metres després entrem en el Prat de la Cot, un bonic prat herbat amb bestiar pasturant, i només uns 40 metres més endavant anem a parar a una pista forestal que ens talla; a la dreta baixaríem al nucli d'Aransa passant per la palanca de Pont de Maní, nosaltres la fem a l'esquerra. De seguida creuem altra vegada el torrent de l'Orri, aquest cop a gual, per damunt d'unes pedres. Des del torrent ja albirem el refugi del Prat de la Cot a escassos 40 metres davant nostre.

42.4257,1.6565Clica per veure'n la ubicació. Refugi del Prat de la Cot
Petit refugi no guardat on disposem de sis places, sense energia ni aigua. Més avall del refugi, per sota la pista, s'ajunten les aigües del torrent de l'Orri amb les del torrent del Prat de la Cot d'on neix un rierol que aigües avall fa aiguabarreig amb el riu d'Arànser per formar el riu del Molí.

Quan vaig plantejar aquesta excursió tenia com a principal objectiu conèixer la font de l'Estret. Doncs ens queda a només una cinquantena de metres al sud del refugi, a menys de 10 metres per sota de la pista des d'on un estret corriol descendent ens hi atansa.

42.4251,1.6565Clica per veure'n la ubicació. Font de l'Estret
Localitzem aquesta bonica i ben arranjada font a només 50 metres al sud del refugi del Prat de la Cot, uns 10 metres per sota la pista des d'on un estret corriol descendent ens hi atansa.
El conjunt està emplaçat en un petit replà empedrat, entre la pista i el torrent. La font és una petita construcció adossada al marge, feta amb pedra del país relligada amb ciment en forma de petita caseta de base rectangular i teuladeta a dues vessants. A banda i banda surten dos petits murets en pendent acollint l'espai, protegit per dues baranes de fusta. L'aigua raja per un broc d'acer inoxidable encastat al frontal i cau a un enreixat de ferro arran del terra per on desguassa al torrent.
Davant la font hi ha una roca amb el  nom de la font pintat de color negre i en una pedra al capdamunt del frontal tenim escrit l'any de la seva construcció, 2008.

Retornem a la pista que reprenem, deixant el refugi a l'esquena i la font a baix a la dreta. El camí que ara seguim segueix el sender 29, itinerari molt suau que enllaça el refugi de Prat de la Cot amb el Cortal del Gral. El camí és planer, pràcticament no perd alçada. Anem acompanyats la major part del trajecte per la sèquia que hem trobat abans, primer a mà esquerra i després a la dreta. La pista transita per dins el bosc.

De tant en tant se'ns obren bones vistes a la dreta, podem veure el poble d'Aransa a baix i la serra del Cadí al fons.

Finalment, uns 1,9 quilòmetres d'agradable caminar per la pista, arribem al Cortal del Gral, punt de partida de l'excursió d'avui.

42.4164,1.6734Clica per veure'n la ubicació. Cortal del Gral

Inici i final de la caminada.