Caminada I-205 (Vallès Oriental i Selva)

41.7839,2.4551Clica per veure'n la ubicació. Pla de l'Espinal (Santa Fe - Fogars de Montclús)

Ens trobem al pla de l'Espinal, a peu de carretera, a l'inici d'una ampla pista forestal de peatge (al Vilar) que baixa a Arbúcies i encarats a l'est. Només començar tenim a l'esquerra un edifici isolat anomenat el Convent, avui dia rehabilitat com a casa de colònies.

Deixem a la dreta el camí que baixa a Santa Fe i avancem de pla cap a llevant travessant una esplèndida fageda. Només acabar-se la tanca de l'edifici del Convent arribem a una cruïlla de camins; obviem el camí que marxa per la dreta i seguim per la pista que se'n va per l'esquerra. Deixem a la dreta un pedró amb la inscripció "Carretera particular, J. Garolera, prohibido el paso". Al cap d'un centenar de metres ens trobem amb el Faig Gros del Maçaners (41.7843,2.4576)Clica per veure'n la ubicació. , un exemplar gegantí que creix sobre la pista i a mà dreta.

Uns 200 metres més endavant entrem en un pronunciat revolt de 180º a l'esquerra, just al començament del qual (no confondre amb un camí més ample que també arrenca per la dreta però uns 25 metres més endavant) abandonem la pista principal i trenquem a la dreta per un corriol molt desdibuixat que davalla suaument en direcció sud-est, sempre per dins el bosc. Aviat trobem un petit torrent a l'esquerra que creuem i seguim el seu curs, mantenint la direcció sud-est. Uns 375 metres des de que hem abandonat la pista arribem a un encreuament de camins; nosaltres els defugim tots i anem a buscar el torrent que ens queda a escassos 20 metres a la dreta. Aquí hem de trobar en un rocall a tocar del torrent, la primera de les fonts d'avui, la font del Maçaners.

41.7834,2.4641Clica per veure'n la ubicació. Font del Maçaners
La trobem a la vall de Santa Fe, prop del pla de l'Espinal, al bell mig del triangle format pel turó del Maçaners, pel turó del Coll d'en Grau i pel turó del Convent, a tocar d'un petit torrent que aboca, poc més avall, les seves aigües al sot de la Penya.
La font queda en un rocall. Entre una gran roca i un seguit de pedres amuntegades i lligades surt un gruixut broc de ferro per on brolla l'aigua que cau directament al terra i s'escola fins el torrent.
L'aigua d'aquesta font es recull uns 25 metres torrent amunt i és canalitzada mitjançant una petita canonada, primer descoberta i, ja prop de la font, coberta amb pedres lligades.

Un cop vista la primera font del dia, desfem els últims prop de 400 metres que ens separen de la pista forestal que reprenem a la dreta. Estem a mig revolt, ignorem un camí que se'n va per la dreta. A la sortida del revolt estem encarats al sud-oest. La pista, encatifada de fulles, circula per una fageda. Entre els arbres, a la llunyania, podem veure les Agudes.

Anem perdent alçada molt poc a poc per la pista, adreçant-nos de mica en mica al nord. Uns 350 metres després d'haver deixat enrere l'últim revolt sortim de la fageda i entrem en una pineda, al mateix temps que canviem de comarca; passem del Vallès Oriental a la Selva. Uns 300 metres més avall entrem en una corba pronunciada a la dreta, a la sortida de la qual defugim un camí a l'esquerra (de seguida l'agafarem) i una cinquantena de metres més endavant trobem la font del Conill, a peu de pista i a mà dreta.

41.7875,2.4571Clica per veure'n la ubicació. Font del Conill
Es troba sota el pla de l'Espinal, en un revolt de la pista forestal que va a Arbúcies.
Es tracta d'un mur de pedra lligada, de metre i mig d'alçada i forma semicircular. Al mig hi trobem un gruixut broc de ferro.

Des de la font reculem prop de 50 metres, fins que trobem el camí que abans hem defugit. Aquí abandonem la pista i trenquem a la dreta per l'ample camí descendent que marxa en direcció nord-est. Mica en mica el camí es va estrenyent, però sempre fàcil de seguir. Cal anar en compte en aquesta època de l'any (tardor), el camí està encatifat de fulles i no veiem on trepitgem, hi ha perill de torçar-nos els turmells.

Anem davallant entre dos sots; a l'esquerra ens queda el sot de Pontviu i a la dreta el sot de les Gatellades, però de moment no en veiem cap dels dos. Mica en mica ens adrecem al nord. Unes petites piles de pedres amuntegades ens ajuden a reconèixer el camí, doncs a trams és cobert completament de fulles.

Quan portem caminats uns 625 metres des de que hem abandonat la pista, arribem a un punt de confusió (41.7922,2.4594)Clica per veure'n la ubicació. . Segons la ruta que m'havia preparat, el camí seguia recte en sentit nord, però un cop aquí no vam trobar-ne cap en aquesta direcció, sí que surt un corriol per l'esquerra que de seguida creua el sot de Pontviu i se'n va cap a l'oest, malgrat que el vam rebutjar.

Així doncs vam decidir seguir el camí que arrenca per la dreta en direcció contrària a la que dúiem, un camí molt planer que circula en paral·lel i a contra corrent del torrent que ens queda a baix a l'esquerra. Al cap d'uns 300 metres arribem al sot de les Gatellades (41.7901,2.4611)Clica per veure'n la ubicació. , tan cobert està de fulles que en prou feines veiem l'aigua.

Creuem aquest torrent a gual. Un cop a l'altra banda continuem per un caminet que surt per l'esquerra, força planer i en direcció nord. Un centenar de metres més endavant som en una bifurcació; rebutgem el camí que per la dreta puja a buscar la pista i prenem el de l'esquerra, en suau baixada. Anem caminant per vells camins de desboscar, a trams trobem matolls enmig del camí que fa pensar que aquest es mori, però continua. Quan portem uns 300 metres des de l'última bifurcació trenquem a l'esquerra (si continuéssim sí que s'acaba el camí uns 100 metres més enllà) per un caminet que baixa a buscar el torrent. EL camí es va aprimant fins que una mica més de 100 metres més avall som a la llera dreta del torrent.

A la introducció ja us he parlat del tram que farem a continuació. No hi ha, o no vaig saber trobar, cap camí evident, es va fer difícil el caminar. Malgrat que el torrent ens ofereix bonics salts d'aigua, no us recomano que el feu.

Tot i així fem bosc a través en direcció més aviat nord, guiats pel curs del torrent que seguim tothora per la seva riba dreta, però enlairats respecte ell. De seguida som sobre el salt de Marianegra (41.7932,2.4599)Clica per veure'n la ubicació. .

El salt no sol ser gaire abundant, però tot el paratge és encisador.

Continuem la davallada, sempre per dins el bosc, tenint com a referència el torrent que ens queda a sota a l'esquerra.

Finalment, després d'un 150 metres, anem a parar a un camí ample que ens talla, just al costat del sot de Marianegra; a la dreta aniríem a coll de Te, però abans cal que ens atansem a l'espectacular font de Marianegra que ens queda encara no a 50 metres a l'esquerra, tot just travessat el torrent per un petit pont.

41.7946,2.4596Clica per veure'n la ubicació. Font de Marianegra
Es localitza entre el pla de la Nec i la jaça d'en Torra, a tocar del sot de Marianegra que tributa al torrent de les Truites, a uns 1,8 quilòmetres a ponent de coll de Te, a peu del camí de Vilanova.
Espectacular font, molt ben arranjada i una de les més abundoses del Montseny.
Es tracta d'un mur transversal de pedra lligada que alhora reté les terres, d'uns 10 metres de llargada per metre i mig d'alçada. Del mig surten quatre brocs de ferro, alineats un al costat de l'altre, cadascun amb un bon doll d'aigua ben fresca. L'abundant aigua que raja pels brocs cau a un bassal semicircular de pedra situat a mig pam del terra i desguassa per sota del camí al torrent.
A banda i banda disposem de dos bancs de pedra per seure, el de l'esquerra més llarg que el de la dreta, ambdós arrambats al mur que els hi fa de respatller.
És aconsellable arribar-se fins al salt del mateix nom, per això travessem el sot de Marianegra i el remuntem per la seva riba dreta, per un corriolet que puja al seu costat i que encara no en 200 metres ens hi duu. El salt no sol ser gaire abundant, però tot el paratge és encisador.

Badem una estona per l'entorn de la font, veiem algun salt d'aigua que queda a prop.

Tornem al pont que salva el torrent, el creuem i un cop a l'altra banda continuem pel camí ample, inicialment en direcció nord-est. El camí és molt planer i agraït de fer, gairebé sense desnivell, alternant lleugeres baixades amb suaus pujades. Mica en mica ens adrecem a l'est, serpentejant, amb el terra encatifat. A l'esquerra se'ns obren bones vistes de la vall d'Arbúcies, amb el turó de Grenys o d'Arenys a la llunyania.

Uns 325 metres des que hem deixat la font de Marianegra enrere anem a petar a un revolt d'una ampla pista forestal; és la pista que porta del pla de l'Espinal a Arbúcies, la mateixa amb que nosaltres hem encetat la caminada i que hem abandonat després de visitar la font del Conill. A l'esquerra ens queda un altre pedró amb la inscripció "Carretera particular, J. Garolera, prohibido el paso".

Sembla ser que aquesta pista és de peatge i que en passar pel Mas del Vilar queda barrada amb un cadenat, on cal pagar una mòdica quantitat si es vol continuar.

A l'esquerra baixaríem a Arbúcies, nosaltres prenem la pista a la dreta, mantenint la direcció que dúiem, sud. Només uns 300 metres més endavant veiem una casa enlairada a mà dreta i al seu costat, a peu de pista, la font del Prat, també coneguda com la font del Ginebró o d'en Feliu.

41.7927,2.4714Clica per veure'n la ubicació. Font del Prat o del Ginebró o d'en Feliu
Emplaçada a peu de la pista forestal que porta del pla de l'Espinal a Arbúcies, a uns 225 metres a ponent de coll de Te, al costat d'una casa.
Font abundosa. Queda dins un mur de pedra adossat al marge del camí, inserida en una obertura de forma semicircular. L'aigua brolla per un forat a la part alta del mur, és recollida per un bonic broc de pedra i després cau a un bassal situat a la part baixa, acollit per les parets del mur i a un pam del terra.
La casa que hi ha al costat, actualment serveix com a segona residència, però sembla ser que antigament havia servit com a planta embotelladora d'aigua.

Seguim la pista amb la mateixa direcció, sud. Ens anem adreçant a l'esquerra, cap al nord-est. Una mica més de 200 metres des de l'última font arribem al coll de Te (41.7927,2.4738)Clica per veure'n la ubicació. .

Profunda collada, oberta entre el turó de Grenys o d'Arenys i el serrat de coll Samola. A escassos 150 metres hi ha un restaurant.

Si mirem al sud-oest veurem emergent la silueta de les Agudes.

Si ho fem al nord-est, la perspectiva és de la vall d'Arbúcies amb el turó de Grenys o d'Arenys al mig.

Obviem tant el corriol que arrenca per la nostra esquerra en direcció a Arbúcies seguint el PR-C-204, com l'ample vial que a continuació se'n va també per l'esquerra i condueix al restaurant, nosaltres continuem per la pista que just aquí fa un revolt de 180º, encarant-nos al sud-oest. De seguida rebutgem un camí a l'esquerra que porta a Santa Fe pel PR-C-204. Al cap d'uns 75 metres el camí ens fa canviar el sentit del nostre caminar, cap a la dreta, en lleugera pujada. Uns 600 metres des de coll de Te i abans de creuar un petit torrent per sobre d'un pontet, veurem per sota del camí i a mà dreta una petita construcció quadrada d'obra; serveix per recollir l'aigua del torrent i canalitzar-la uns metres més avall fins un dipòsit.

Uns 250 metres més endavant la pista entra en un revolt pronunciat a l'esquerra alhora que voregem la Roca dels Escurçors (41.7944,2.4688)Clica per veure'n la ubicació. .

A partir d'aquí ens encarem al sud-oest, sempre guanyant alçada molt poc a poc. Al cap d'uns 700 metres, al sortir d'un gran revolt a l'esquerra la pista s'adreça al sud. Se'ns obren bones vistes de les Agudes a l'oest.

Al nord podem veure els Pirineus emblanquinats gràcies a les nevades d'ahir.

El tram que fem a continuació, sempre per la pista i en suau però constant pujada, esdevé un xic ensopit però és de fàcil caminar. Al cap d'uns 1,1 quilòmetres arribem a la capçalera del sot de les Gatellades (41.786,2.4576)Clica per veure'n la ubicació. . En aquest indret pensàvem conèixer la seva font homònima, però no va ser així, només van trobar uns degotalls al marge del camí.

Un cop travessem el sot de les Gatellades la pista s'encara al nord i només 175 metres després passem a frec de la font del Conill, la mateixa que hem visitat al començament.

Ara només ens queda seguir la pista a l'inrevés que hem fet a l'anada els prop de 1,25 quilòmetres que ens separen del pla de l'Espinal, punt on hem encetat la caminada i que donem per ben finalitzada.

41.7839,2.4551Clica per veure'n la ubicació. Pla de l'Espinal

Inici i final de l'excursió.