Font de l'Estat Major

Sant Julià de Vilatorta (Osona )
Última visita:Febrer 2016

Localitzada dins el bosc, prop del torrent del Llopard, a escassos 50 metres per sota del mas el Llopard, a només 20 metres a l'est del refugi antiaeri de l'Estat Major i a uns 50 metres a l'oest de la font del Llopard.

Una de les maneres d'arribar-hi és des del punt quilomètric 3 de la carretera BV-5202 que porta de Vilalleons a Sant Julià de Vilatorta. Aquí prenem un ample camí de terra que arrenca en direcció nord-oest i circula inicialment entre camps de conreu. Quan portem caminats uns 275 metres des de la carretera, el camí comença a davallar per dins el bosc. Uns 350 metres més avall arribem a una bifurcació; defugim el camí de la dreta que porta a la masia i continuem pel de l'esquerra, en lleugera baixada. Al cap d'uns 175 metres, just una vintena de metres abans del refugi antiaeri de l'Estat Major, trobem la font enlairada a la dreta.

Es tracta d'una construcció d'obra arrebossada, de base rectangular i coberta plana, d'uns quatre metres d'amplada, per dos de fons i dos d'alçada, bona part d'ella enterrada. A la part de dalt li sobresurt el que sembla ser un sota escala amb una porteta de fusta tancada amb un cadenat, que dóna accés a la cisterna interior. A la paret que queda sota la porta és on se situa la sortida de l'aigua per mitjà d'un broc de ferro envoltat de formació tosca coberta de molsa. No s'aprecia cap pica ni bassal, podria ser que estigués colgada per terra i vegetació en descomposició.