Font Vermella

Sant Martí de Riudeperes (Osona )
Última visita:Gener 2017

Localitzarem la font uns 50 metres per sobre de la llera esquerra del torrent de Sant Martí, entre el mas del Nadal i el mas Altarriba. S'hi accedeix fàcilment, doncs queda a peu del GR-151 i també de la Ruta dels Molins, degudament assenyalada per l'Ajuntament de Calldetenes.
Per accedir-hi ens apropem a l'església de Sant Martí de Riudeperes, situada al punt quilomètric 0,5 de la carretera BV-5201 que porta de Calldetenes a Sant Julià de Vilatorta. Des d'aquí caminem una cinquantena de metres en direcció a Sant Julià i trenquem a la dreta per una ampla pista de terra. Al cap d'uns 75 metres som davant de la gran portalada del Mas Nadal que ens queda a l'esquerra i del molí del Nadal a la dreta. Defugim un caminet que surt per la dreta i seguim 30 metres més per la pista i trenquem a l'esquerra per un camí que marxa en sentit est, resseguint la finca del Nadal que ens queda a l'esquerra i un camp ben conreat a la dreta. Uns 200 metres més endavant entrem en un bosc al mateix temps que som en una bifurcació; defugim el camí que marxa recte per dins el bosc i que porta al mas Altarriba, nosaltres trenquem a l'esquerra per unes escales que baixen a buscar el pla. A mitja baixada, en un replà, ens espera la font.

És una mina d'aigua que pertany al mas Altarriba.

La font queda en un extrem d'un replà enlairat respecte el pla del torrent, protegit d'aquest per unes baranes de fusta. La mina està integrada dins el marge de sota el camí, només té visible la paret frontal que és de pedra i és on s'hi ubica la sortida d'aigua a través d'un broc de ferro a la part baixa envoltat de formació tosca coberta de molsa, senyal que ens indica la riquesa en calç de l'aigua.

Al capdamunt hi ha el registre metàl·lic que dóna accés a la mina.

A la dreta de la font disposem d'un pedrís per seure. També hi havia una taula feta amb una desgastada roda de molí.

A l'esquerra hi trobem un bonic camí amb una paret i un canaló de pedra que recollia l'aigua d'escorrentia per regar unes hortes.

L'estiu del 2013 s'hi van dur a terme tasques d'arranjament de la font i l'entorn. Es van netejar de males herbes les escales que baixen de la font cap al pla, alhora que es van anivellar cadascun dels graons. També es va desbrossar el voltant de la font i les vores del camí que continua cap a Sant Julià de Vilatorta.