Mina de la Font de l'Avi

Moià (Moianès )
Última visita:Desembre 2017

Localitzem aquesta mina uns 2,3 quilòmetres al nord/nord-est en línia recta del nucli urbà de Moià. Està situada a la llera dreta del torrent de la Font de l'Avi i uns 150 metres al nord de la font homònima.
L'accés no és gaire senzill però intentaré fer-vos cinc cèntims. Ens situem al punt quilomètric 39,7 de la carretera C-59 que porta de Moià a L'Estany. Aquí arrenca en direcció més aviat nord una pista forestal que duu al Passerell. Només cal Prendre-la i seguir-la durant uns 1,2 quilòmetres, fins que travessem el torrent de les Fonts i comencem a descriure un revolt a la dreta. Just aquí, a l'esquerra del camí, trobem la font de Passerell, també bon lloc per deixar el cotxe.
Ja a peu, deixem la font de Passarell a l'esquerra i continuem per l'ampla pista. De seguida passem pel costat de la casa del Passerell, passada la qual trobem una trifurcació; rebutgem el brancal que surt per la dreta i baixa directament a la riera, també defugim el de l'esquerra que s'enfila per la serra de Passerell cap a la granja Marfà, nosaltres seguim pel del mig que va davallant lentament. Uns 450 metres més endavant arribem a una bifurcació que fem a la dreta i una cinquantena de metres després, abandonem temporalment el sender i trenquem a l'esquerra per un corriol un xic desdibuixat que s'enfila per dins el bosc en sentit nord-est. Si el seguim durant uns 250 metres ens aboca al torrent de la Font de l'Avi on hi trobem la mina homònima.

La mina queda a la llera dreta del torrent, protegida per una porta de ferro que es pot obrir i ens permet entrar al seu interior.
Dins hi trobem una primera estança de planta més o menys quadrada, de metre i mig de base, amb un bassal rodó al mig que s'omple amb l'aigua que li arriba per un caneló obert procedent del fons de la mina, després desguassa a través d'una canonada que possiblement alimenta la font de l'Avi que resta uns 150 metres més avall.

A l'altra banda de l'estança d'entrada arrenca la galeria de la mina, excavada a la muntanya i bastida amb maons formant una volta.