Font de l'Abeurador

Amer (Selva )
Última visita:Maig 2018

Es localitza a dos quilòmetres i mig al nord-oest en línia recta del nucli urbà d'Amer, a la muntanya del Serrat de Folguerons i molt a prop de la riba dreta del torrent del Colomer. La font queda a escassos 250 metres a l'oest de la planta embotelladora de l'aigua Fonter.
Us recomano visitar-la tot fent una plàcida passejada per la Ruta del Carrilet. Apropem-nos doncs a l'antiga estació del Carrilet, situada a l'extrem occidental de la vila, on disposem d'una zona d'esbarjo i lloc per estacionar el vehicle. Ja a peu, deixem l'estació enrere i seguim per la pujada de l'Estació. Al cap d'uns 150 metres defugim per la dreta el carrer Josep Mª Folch i Torres i per l'esquerra rebutgem també la carretera que puja a Sant Martí Sacalm, nosaltres seguim de front per un ample vial de terra, coincidint amb la Ruta del Carrilet que prenem en direcció Olot. Avancem sense problemes al llarg d'aquest tram ample, planer i ben senyalitzat durant uns dos quilòmetres, fins que arribem a una cruïlla de camins; a sota a la dreta ens queda la planta d'embotellament de l'aigua Fonter, recte segueix la Ruta del carrilet, nosaltres però girem a l'esquerra en direcció oest per una pista ascendent de terra. Un bonic cartell ens assenyala la font de l'Abeurador a només 140 metres, la qual trobarem a mà dreta del camí.

Bonica font boscana, fresca i ombrejada, tal com podem llegir en un bonic vers gravat en un cartell de fusta, signat per SSB el 2014 i que diu així:

"La font de l'Abeurador
és fresca i ombrejada
que brolla en aquest racó
al començar la pujada"

La font consta d'un muret transversal de pedra del país lligada que també li fa de frontal, d'uns dos metres d'amplada per metre i mig d'alçada i d'una segona paret en angle recte feta amb una filera de lloses que arrecera l'abeurador. Ambdós retenen les terres del damunt.

La fresca aigua raja per un broc d'acer inoxidable en forma de teula, cau primer a una llosa on li han practicat un forat allargat i després alimenta el llarg abeurador de pedra que fa uns tres metres de llargada.

Disposem de tres banc de característiques diferents: un banc de pedra amb recolza-braços i respatller de fusta, un altre al costat del camí fet de pedra i un últim damunt la font obrat en pedra i respatller de lloses, aquest darrer per a una única persona.

El nom de la font està relacionat amb la forma del recipient on cau l'aigua, un abeurador d'animals.

Al bosc on s'ubica la font de l'Abeurador hi ha molts castanyers, uns arbres que necessiten un ambient fresc i el substrat àcid. L'orientació obaga de la vall i el curs d'aigua fan que hi hagi un microclima que afavoreix el seu creixement.