Font dels Eucaliptus

Alella (Maresme )
Cabal:Rajolí
Última visita:Novembre 2021
I-084  Clica per enllaçar amb la caminada I-084. I-085  Clica per enllaçar amb la caminada I-085. I-130  Clica per enllaçar amb la caminada I-130. I-176  Clica per enllaçar amb la caminada I-176. I-239  Clica per enllaçar amb la caminada I-239. I-288  Clica per enllaçar amb la caminada I-288.

Situada al bosc de Can Sanç, al nord-oest del terme municipal.

Per accedir-hi ens apropem al capdamunt del carrer Berguedà, emplaçat a l'extrem més occidental de la urbanització El Mas Coll d'Alella. Ja a peu prenem un camí ascendent que surt al final del carrer endinsant-se en el bosc en direcció nord-oest. Al cap d'uns 80 metres trobem una bifurcació; el camí descendent de l'esquerra ens portaria a la font de l'Esquerda, seguim recte pel de la dreta, en lleugera pujada per un camí empedrat a trossos. Uns 200 metres més amunt obviem un corriol a l'esquerra i de seguida en deixem un altre a l'esquerra que ens portaria a la font del Safareig. Només 50 metres més amunt trobem una petita esplanada; a l'esquerra un refugi de caça ubicat dins la muntanya i a la dreta la font, a l'ombra d'uns eucaliptus dels qui rep el nom.

L'aigua procedeix de la mina que hi ha a l'esquerra de la font, surt a l'exterior mitjançant un curt tub de plàstic i és recollida en una cisterna-safareig situada just al costat de la boca d'entrada, la qual és tancada per una porta de ferro. La llinda del portal és un magnífic bloc de pedra.

La cisterna és elegant, coberta per una mitja volta catalana d'aresta, feta amb fulla de rajola doblada amb maó.

Criden l'atenció en aquestes terres el grup de grans eucaliptus que donen nom a la font, protegits i catalogats. El que té un cartell lligat al tronc, darrere presenta forats de nius de picot.

Tant la font com l'entorn es troba net i en bon estat de conservació, a la dreta de la font una gran taula amb bancs de fusta ens permet esmorzar a l'ombra dels grans eucaliptus.

Temps enrere, l'indret era un lloc de descans de caçadors i destinació de plàcides excursions des d'Alella.

Al davant de la font hi ha un refugi ubicat dins la muntanya que es converteix en un bon abric en cas d'un canvi sobtat del temps.

L'any 2011, el Consorci del Parc de la Serralada Litoral va realitzar treballs de restauració d'aquesta font consistents en refer la mina i la mota de davant de la bassa, i sanejar el tub de subministrament i la bassa. També es va realitzar una recuperació dels elements arquitectònics que envolten la font.

Recentment, durant l'any 2019, s'han fet actuacions de millora a l'entorn de la font, consistents en l'habilitació d'una taula i bancs de fusta a l'exterior, desbrossament del corriol d'accés, la reparació de les escales, la neteja general de la font i diverses millores al refugi del davant, com ara la neteja i pintat de l'interior, la fixació de la porta d'entrada i la reposició dels bancs cremats. Degut a l'elevat risc d'incendi d'aquest emplaçament i de l'ús vandàlic de l'edifici s'ha tancat la llar de foc que hi havia. Aquesta actuació ha estat finançada per la "la Caixa" i executada per la Fundació Portolà, que treballa per la integració social i laboral de persones amb discapacitat intel·lectual